Η κλιματική κρίση απειλεί την επιχείρηση σου;
Η κλιματική κρίση είναι πλέον μια πραγματικότητα που δεν μας επιτρέπεται και δεν μας συμφέρει να αγνοούμε. Πέρα από την δυσφορία και την αλλαγή στην καθημερινότητα, οι επιπτώσεις της είναι πολυδιάστατες και επηρεάζουν κάθε πτυχή της ζωής μας, συμπεριλαμβανομένων των επιχειρήσεων. Στην Ελλάδα, οι υψηλές θερμοκρασίες και οι καύσωνες γίνονται όλο και πιο συχνοί, με σημαντικές συνέπειες για τις επιχειρήσεις. Οι συνέπειες δεν έχουν γίνει ακόμα ορατές αλλά χρόνο με το χρόνο θα βλέπουμε καθοριστικές αλλαγές. Οι τεράστιες φωτιές που καταστρέφουν ανεπανόρθωτα τους πνεύμονες οξυγόνου στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο, αυξάνουν το πρόβλημα με γεωμετρική πρόοδο. Οι κυβερνώντας και όλο το πολιτικό σύστημα, παρακολουθούν αμέριμνοι, διαχειρίζονται το πρόβλημα χωρίς καμία δράση και αφήνουν στην τύχη τους αυτούς που πριν τις εκλογές αποκαλούν ως «ραχοκοκαλιά της Ελληνικής οικονομίας.
Η εστίαση

Για πολλές δεκαετίες στην Ελλάδα, στον κλάδο της εστίασης είχαν διαμορφωθεί οι εξωτερικοί χώροι σαν δεύτερα καταστήματα. Οι καταναλωτές είχαν συνηθίσει να απολαμβάνουν το φαγητό, τον καφέ ή το ποτό τους στους ειδικά διαμορφωμένους εξωτερικούς χώρους των καταστημάτων. Από το πρωί έως αργά τη νύχτα η Ελλάδα φημίζονταν για τη βόλτα και τη ζωντάνια που είχαν οι εξωτερικοί χώροι των καταστημάτων εστίασης. Πάντα γέμιζαν πρώτα οι αυλές, οι πεζόδρομοι και οι πρασιές και οι εσωτερικοί χώροι ήταν άδειοι. Αυτό που πλέον παρατηρούμε είναι η αλλαγή στη συμπεριφορά των καταναλωτών. Με την αύξηση της θερμοκρασίας, οι άνθρωποι αποφεύγουν να κάθονται στους εξωτερικούς χώρους των καταστημάτων εστίασης. Πλέον επιλέγουν τους εσωτερικούς κλιματιζόμενους χώρους που τα παλαιότερα χρόνια παρέμεναν άδειοι. Με θερμοκρασίες που πλησιάζουν ή/και υπερβαίνουν τους 40 βαθμούς , με το καυτό αέρα και την αποπνικτική ατμόσφαιρα οι άνθρωποι αναζητούν τους εσωτερικούς κλιματιζόμενους χώρους. Αυτό σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις εστίασης θα πρέπει να προσαρμοστούν, προσφέροντας πιο δροσερούς εσωτερικούς χώρους ή ακόμα και υπηρεσίες take-away και delivery.
Ωστόσο, οι νομοθετικές ρυθμίσεις που απαγορεύουν το delivery τις ημέρες με υψηλή θερμοκρασία θα αποτελέσουν ένα σημαντικό εμπόδιο. Οι επιχειρήσεις εστίασης θα χάσουν ένα σημαντικό κομμάτι του τζίρου τους, ενώ οι εργαζόμενοι στον κλάδο θα δουν το μισθό τους να μειώνεται σημαντικά. Για παράδειγμα, το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης έχει ανακοινώσει μέτρα, όπως η υποχρεωτική παύση εργασιών για ορισμένες ώρες (π.χ., 12:00-17:00) όταν η θερμοκρασία φτάνει ή ξεπερνά τους 40°C, με επιβολή προστίμων 2.000 ευρώ ανά εργαζόμενο για μη συμμόρφωση. Η ΓΣΕΕ έχει επίσης απευθύνει έκκληση στους πολίτες να αποφεύγουν τη χρήση υπηρεσιών delivery τις ημέρες καύσωνα, τονίζοντας τους σοβαρούς κινδύνους για τους διανομείς, με περιστατικά ακόμη και θερμοπληξίας. Τέλος δημιουργείται η κουλτούρα στους καταναλωτές ότι είναι ντροπή και εκμετάλλευση να παραγγέλνεις Delivery όταν υπάρχουν υψηλές θερμοκρασίες. Όλες αυτές οι αλλαγές στην λογική και στις συνήθειες του καταναλωτή είναι βέβαιο ότι θα μειώσουν το εισόδημα των ήδη πιεσμένων επιχειρήσεων εστίασης αλλά και των εργαζομένων στον κλάδο.
Ο Κλάδος της Λιανικής

Τα παλαιότερα χρόνια μιλήσουμε για το Shopping therapy. Φίλες, φίλοι και οικογένειες έκαναν τρίωρες ή και πεντάωρες βόλτες στα καταστήματα, έβλεπαν, ψώνιζαν και διασκέδαζαν. Πλέον οι καταναλωτές θα κατευθύνονται σε βιαστικές αγορές, σε malls και σε είδη ανάγκης, μειώνοντας τις αυθόρμητες αγορές. Αυτό θα επηρεάσει ιδιαίτερα τα μικρά καταστήματα που βασίζονται στις αυθόρμητες αγορές για ένα σημαντικό μέρος του τζίρου τους. Για παράδειγμα, τα στοιχεία δείχνουν ότι η λιανική πώληση στην Ελλάδα επηρεάστηκε από τις υψηλές θερμοκρασίες του Ιουλίου 2023, με τις καλοκαιρινές εκπτώσεις να καταγράφουν απώλειες τζίρου έως και 30% σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά. Τα εμπορικά κέντρα και τα πολυκαταστήματα ήταν οι κερδισμένοι των πρώτων δύο εβδομάδων των θερινών εκπτώσεων, ακριβώς λόγω των κλιματιζόμενων χώρων τους. Δεν θα σταματήσουν να δουλεύουν τα καταστήματα στις παραδοσιακές αγορές. Όμως αν η κατανάλωση περιοριστεί σε 2-3 ώρες (απογευματινές), προφανώς τα έσοδα θα μειωθούν σε σημαντικό βαθμό, γεγονός που θα απειλήσει ουσιαστικά την επιβίωση των επιχειρήσεων.
Η κλιματική κρίση απαιτεί από τις επιχειρήσεις να προσαρμοστούν και να βρουν νέους τρόπους λειτουργίας. Η επένδυση σε τεχνολογίες που μειώνουν την κατανάλωση ενέργειας και η δημιουργία δροσερών εσωτερικών χώρων είναι μερικές από τις λύσεις που μπορούν να βοηθήσουν. Επιπλέον, οι επιχειρήσεις μπορούν να συνεργαστούν με τοπικές αρχές και οργανισμούς για την ανάπτυξη στρατηγικών που θα μειώσουν τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης.
Για όλους τους κλάδους προβλέπεται μείωση της κατανάλωσης και αύξησης των εξόδων. Ο κλιματισμός θα λειτουργεί όλες τις ώρες και όλες τις ημέρες που θα είναι ανοιχτή η επιχείρηση. Το κόστος ύδρευσης προβλέπεται να ανέβει σημαντικά ενώ πιθανολογείται ότι θα επιβληθεί περιορισμός στην κατανάλωση. Οι εργαζόμενοι διανομείς, εργαζόμενοι σε beach bar, σερβιτόροι θα είναι δυσεύρετοι.
Συνοψίζοντας, η κλιματική κρίση θα επηρεάσει σημαντικά τις επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Οι επιχειρήσεις πρέπει να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες και να βρουν τρόπους να μειώσουν τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης. Θα «νικάει» η φυσική δροσιά. Εκεί που γεμίζαμε τα πάντα με τσιμέντο, όποιος προβλέψει και φυτέψει δέντρα θα δημιουργήσει όαση στον χώρο του που σίγουρα θα τον επιλέγουν οι καταναλωτές. Έχουν γίνει μετρήσει και όπου υπάρχουν δέντρα, δημιουργείται μικρόκλιμα και η θερμοκρασία είναι χαμηλότερη έως και 5 βαθμούς. Προφανώς το πρόβλημα δεν θα λυθεί φυτεύοντας δύο δέντρα. Χρειάζεται από την πολιτεία σχεδιασμός, μέριμνα και άμεσα μέτρα για να μειωθούν και να καθυστερήσουν οι επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης. Με την κατάλληλη προετοιμασία και προσαρμογή, οι επιχειρήσεις μπορούν να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις και να συνεχίσουν να αναπτύσσονται.