ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ & ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ
Δυστυχώς τα πράγματα δεν πήγαν όπως τα ονειρεύτηκες. Οραματίστηκες μια επιτυχημένη επιχείρηση, την σχεδίασες, επένδυσες τα λεφτά σου που συνήθως δεν περισσεύουν, εργάστηκες σκληρά και τελικά οδηγήθηκες στην αποτυχία. Έχει νόημα να ψάξει κανείς τις πραγματικές αιτίες της αποτυχίας.
Να καταλάβει τι έφταιξε και δεν πέτυχε η επιχείρησή του που τόσο είχε πιστέψει. Άλλωστε, αν δεν πίστευε στο εγχείρημα δεν θα ξεκινούσε. Έχει σημασία η ενδοσκόπηση και η ανάλυση της ήττας, κυρίως για τα επόμενα βήματα. Πολλοί επιτυχημένοι και διάσημοι άνθρωποι απέτυχαν, ξανασηκώθηκαν και ξαναπροσπάθησαν με μεγαλύτερη σοφία και σύνεση.
Αφού λοιπόν τα πράγματα ήρθαν στραβά, δεν έχει νόημα να επιμένεις σε κάτι που αποδεδειγμένα είναι καταδικασμένο και δεν σώζεται. Οπότε πρέπει να προχωρήσεις σε πώληση με στόχο να περισώσεις ότι μπορείς από την επένδυσή σου.
ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ
Είναι σπανιότατο να καταφέρεις να πάρεις την επένδυσή σου πίσω. Πρέπει να συντρέχουν πολλοί διαφορετικοί λόγοι ή να συνωμοτήσει το σύμπαν για να σε αποζημιώσει για την ταλαιπωρία που υποβλήθηκες. Αν αυτό δεν συμβαίνει τότε θα πρέπει να βασιστείς σε μία Αντικειμενική μελέτη, προκειμένου να ορίσεις το τίμημα πώλησης. Ας δούμε όμως μαζί ποιοι παράμετροι συμβάλλουν κι επηρεάζουν το τίμημα πώλησης.
ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΠΩΛΗΣΗΣ
Πρέπει να ξεκινήσεις από αυτό το σημείο που είναι και το πιο σημαντικό. Θα πρέπει να έχεις τη συναίνεση του ιδιοκτήτη του ακινήτου. Διαφορετικά καμία πώληση δεν μπορεί να επιτευχθεί. Αν έχεις καθυστερήσει ενοίκια, αν ζητάς να φύγεις πριν από τη διάρκεια λήξης, της σύμβασης μίσθωσης και είναι θυμωμένος, μάλλον δύσκολα θα συναινέσει στην πώληση της επιχείρησής σου. Σ’ αυτήν την περίπτωση έχεις δικαίωμα να πάρεις μόνο τα κινητά μέρη και να αποδώσεις το μίσθιο ή στην κατάσταση που το βρήκες και να αφήσεις όλες τις βελτιώσεις που έκανες σ’ αυτό.
ΚΤΙΡΙΑ
Αν το ακίνητο είναι περιουσιακό στοιχείο της εταιρίας και πωλείται μαζί μ’ αυτό, τότε προφανώς θα πρέπει να γίνει και εκτίμηση του κόστους του ακινήτου. Φυσικά θα αφαιρεθούν τα όποια βάρη υπάρχουν ή αν πρόκειται για μακροχρόνιο δανεισμό κτήσης, τότε όλα αυτά θα συνυπολογιστούν.
ΘΕΣΗ
Αν η επιχείρησή σου βρίσκεται σ’ένα καλό σημείο της αγοράς, αν είναι «μαγαζί γωνία» όπως λέμε για να τονίσουμε μια προνομιακή εμπορική θέση μιας επιχείρησης, τότε έχεις πολλές πιθανότητες να λάβεις κάποιο ποσό ως άυλη αξία (αέρας) ή ως αντίτιμο της «φήμης και πελατείας». Εννοείται και πάλι ότι έχεις εξασφαλίσει την συναίνεση ή την άγνοια του ιδιοκτήτη του ακινήτου. Τον τελευταίο χρόνο ιδιαίτερα σε κάποιες περιοχές, όπως είναι το ιστορικό κέντρο της Αθήνας και άλλες που έχουν στημένες αγορές, φαίνεται να γυρνάμε σε επίπεδα του 2008 όσον αφορά στον αέρα των εμπορικών καταστημάτων. Αυτή είναι και η ευκαιρία σου να ρεφάρεις τη ζημιά.
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ
Από τη στιγμή που θα βγάλουμε τα νάιλον από τα καθίσματα του ολοκαίνουριου αυτοκινήτου μας, η αξία του μειώνεται περίπου 20%. Το ίδιο συμβαίνει και στον εξοπλισμό της κάθε επιχείρησης. Είτε πρόκειται για ράφια κι έπιπλα, είτε για μηχανήματα είτε για υλικά διακόσμησης. Ένα στοιχείο που παίζει σπουδαίο ρόλο στην πώληση, είναι αν ο ενδιαφερόμενος αγοραστής επιθυμεί να δημιουργήσει παρόμοια επιχείρηση με τη δική σου και ως εκ’ τούτου ο εξοπλισμός σου του είναι χρήσιμος. Υπάρχουν ακόμα και σ’ αυτήν την περίπτωση πολλοί επιχειρηματίες που η διακόσμησή τους ή οι ανάγκες τους.
ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΑ
Αν πρόκειται για εμπορική επιχείρηση έχεις δύο δυνατότητες. Η μία είναι να εκποιήσεις το εμπόρευμα σε μοναδικές εκπτωτικές τιμές και να είσαι σίγουρος ότι οι καταναλωτές θα σπεύσουν να αγοράσουν σε τιμές ευκαιρίας. Τουλάχιστον έτσι θα καταφέρεις να μαζέψεις ρευστό και να περιορίσεις τη ζημιά σου. Η άλλη δυνατότητα που έχεις, αν φυσικά ο υποψήφιος αγοραστής ενδιαφέρεται, να απογράψετε το εμπόρευμα και να το αποτιμήσετε ώστε να το συμπεριλάβετε στο τίμημα της επιχείρησης.
ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ
Αν ο υποψήφιος αγοραστής θέλει να αγοράσει τον νομικό φορέα υπό τον οποίο λειτουργεί η επιχείρησή σου τότε θα πρέπει να βρούμε τις υποχρεώσεις προς τρίτους, προμηθευτές και ίσως και τράπεζες, αν υπάρχει δανεισμός. Στις υποχρεώσεις συμπεριλαμβάνονται οπωσδήποτε και οι αποζημιώσεις τους προσωπικού, ακόμα κι αν ο νέος επιχειρηματίες επιθυμεί να συνεχίσει μαζί τους, δύσκολα ναλαμβάνει το κόστος αποζημίωσης και τα αντίστοιχα δικαιώματα. Όλα αυτά τα ποσά, αφαιρούνται από το τίμημα πώλησης.
ΚΕΡΔΗ
Κάθε τίμημα πώλησης βασίζεται σε δεδομένα. Οπότε, αν τα έσοδα που εμφανίζονται στον ισολογισμό της εταιρίας σας είναι περιορισμένα και τα αντίστοιχα κέρδη ανύπαρκτα, τότε είναι δύσκολο να ανεβάσεις το αντίτιμο πώλησης. Ένας πρόχειρος οδηγός αποτίμησης, είναι το τίμημα πώλησης να αντιστοιχεί στο άθροισμα των κερδών τριών ή τεσσάρων ετών. Στο κόστος αυτό προστίθεται η αποτίμηση των κτιρίων (αν υπάρχουν) και αφαιρούνται οι υποχρεώσεις προς τρίτους. Η λογική σ’ αυτόν τον υπολογισμό είναι για να μπορέσει ο νέος επιχειρηματίας να αποσβέσει την επένδυσή του σε τρία ή σε τέσσερα χρόνια.
Σε κάθε περίπτωση και στην πώληση επιχείρησης ισχύει ο γνωστός κανόνας της προσφοράς και της ζήτησης, ο οποίος τελικά ξεπερνά κάθε κανόνα και διαμορφώνει το τελικό τίμημα.
Επικοινωνήστε σήμερα με e-mail στο customer@theway.gr ή πάρτε τηλέφωνο στο 2109602952 και δείτε πως μπορείτε να δημιουργήσετε τη δική σας επιχειρηματική ευκαιρία.