Του Δημήτρη Μήτου
Είναι δεδομένο ότι το Franchising αποτελεί για πάρα πολλά χρόνια, μία δοκιμασμένη μέθοδο συνεργασίας μεταξύ επιχειρήσεων η οποία έχει δημιουργήσει εκατοντάδες επιτυχημένα brands παγκοσμίως και πολλές κερδοφόρες επιχειρήσεις. Δυστυχώς όμως υπάρχουν και κάποια συστήματα Franchise τα οποία για διάφορους λόγους απέτυχαν να κερδίσουν τους καταναλωτές και να δημιουργήσουν κερδοφόρα δίκτυα. Πιο κάτω, ακολουθούν πέντε σημάδια, που δείχνουν ότι τα πράγματα δεν θα είναι ευοίωνα για το επιχειρηματικό σου μέλλον.
Παρατήρησε προσεκτικά και φύγε μακριά αν δεις κάτι που μοιάζει με:
• Δεινόσαυρους
Ίσως το brand κάποτε, τω καιρό εκείνο, να ήταν δυνατό. Ίσως στην πορεία, να έγιναν κάποια λάθη και καθώς γέρασαν οι πελάτες του, δεν ανανεώθηκε το concept και γέρασε κι αυτό. Οπότε λίγα πράγματα μπορείς να περιμένεις. Αν απλώς έχεις καλές αναμνήσεις απ’ τα παλιά, άστες να παραμείνουν όμορφες. Δεν χρειάζεται να ζήσεις τον εφιάλτη…
. Ελέφαντα
Ακόμα και τα τεράστια επιτυχημένα διεθνή δίκτυα Franchise καταφέρνουν να εξαπλώνονται και να κατακτούν μερίδια αγοράς. Σίγουρα είναι η τεχνογνωσία, το μέγεθος, η αναγνωρισιμότητα και η οικονομική δύναμη. Όμως το μαγικό συστατικό ακόμα και σ’ ένα μεγάλο οργανισμό, είναι η ευελιξία. Αν η εταιρία είναι μεγάλη, αλλά δυσκίνητη και αργή, αν δεν γνωρίζει η δεξιά τι ποιεί η αριστερά, υπάρχουν τεράστιες πιθανότητες να έρθουν οι νέοι παίκτες με πάθος, ευελιξία και γρηγοράδα και να κερδίσουν τους καταναλωτές.
• Νεογνό
Αν ένα κατάστημα ξεκίνησε την δραστηριότητά του πριν λίγους μήνες και κατευθείαν οι ιδιοκτήτες του αποφάσισαν ότι είναι πλέον ώριμοι για να μπουν στο χώρο του Franchise, μάλλον θα πρέπει να προβληματιστείτε. Ένα από τα θεμελιώδη σημεία για να ξεκινήσει μία επιχείρηση την ανάπτυξή της με τη μέθοδο franchising, είναι να έχει δοκιμαστεί για ικανό χρονικό διάστημα και να έχει τύχει της αποδοχής των καταναλωτών.
. Σούπα
Αν μιλάμε για μία από τα ίδια. Αν το Concept είναι μια αντιγραφή, ανάμεσα σε ατέλειωτα ολόϊδια καταστήματα franchise ή no name, τότε η προοπτική της επιτυχίας μάλλον απέχει πάρα πολύ. Ένα ακόμα θεμελιώδες σημείο για την ανάπτυξη με τη μέθοδο Franchising, είναι η διαφοροποίηση. Αν δεν υπάρχει ούτε ένα μοναδικό, ξεχωριστό στοιχείο που μπορεί το δίκτυο και οι άνθρωποί του να εκκμεταλευτούν για να προσελκύσουν τους καταναλωτές, τότε δεν υπάρχει ευκαιρία στην συγκεκριμένη αλυσίδα.
. Πολιτικό
Αν οι άνθρωποι της εταιρείας franchise που ήρθατε σε επαφή, χρησιμοποιούν σε κάθε πρόταση 2 – 3 «Θα», παρακαλώ να είστε τουλάχιστον επιφυλακτικοί. «Θα φτιάξουμε εγχειρίδια», «Θα λύσουμε τα προβλήματα», «θα κάνουμε κι άλλα μαγαζιά εκτός από το δικό σας», «Θα κάνουμε και διαφήμιση», «θα συνεργαστούμε με συμβούλους επιχειρήσεων για να μας οργανώσουν», «θα πάρουμε στελέχη» και άλλες τέτοιες υποσχέσεις
… θα ήταν καλό να πάτε προς την έξοδο.
Σε κάθε περίπτωση, η συνεργασία με τη μέθοδο franchise είναι ένα πολύ σοβαρό βήμα. Απαιτούνται προσεκτικά βήματα, ενδελεχής έλεγχος, επιφυλακτικότητα, μελέτη και παρατήρηση. Προφανώς αν δείτε τα παραπάνω σημάδια θα πρέπει να προβληματιστείτε προκειμένου να αποφύγετε μια κακή συνεργασία που ενδέχεται να σας βάλει σε άσχημη περιπέτεια.