ΕΓΩ ΠΟΤΕ ΘΑ ΓΙΝΩ FRANCHISOR | ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - THE WAY

Είναι σύνηθες φαινόμενο μία επιχείρηση που πηγαίνει σχετικά καλά ή μια επιχείρηση που απλώς είναι πάνω από τα όρια της βιωσιμότητας να βάζει τον επιχειρηματία σε σκέψεις αν θα πρέπει να προχωρήσει στην δημιουργία δικτύου franchise. Βεβαίως όσοι νομίζουν ότι το franchising είναι μια απλή κι έυκολη διαδικασία που προσφέρει χωρίς κόπο άφθονα χρήματα, απατώνται πλάνην οικτράν….

Μάλλον η ματαιοδοξία ή κάποιος τρίτος τους φούσκωσε τα μυαλά για ίδιον όφελος. Η ανάπτυξη ενός δικτύου επιχειρήσεων με τη μέθοδο franchising είναι μία ακόμα επιχείρηση, ξέχωρη από εκείνη που θέλετε να αναπαράγετε. Μια επιχείρηση απαιτητική που μπορεί πράγματι να σας φέρει κέρδη αλλά μπορεί να σας ταλαιπωρήσει ανα δεν είσαστε έτοιμοι, ακόμα και να σας καταστρέψει. Πρέπει λοιπόν με σύνεση και προσοχή να μελετήσετε τη δυνατότητα να αναπτυχθείτε μ’ αυτόν το τρόπο και στην συνέχεια να δημιουργήσετε τις υποδομές εκείνες που θα προλάβουν τα προβλήματα, τις κακοτοπιές και θα σας οδηγήσουν στην πολυπόθητη επιτυχία. Ακολουθούν κάποιες ερωτήσεις που θα πρέπει να σας προβληματίσουν και να σας οδηγήσουν στην απάντηση αν είστε εσείς και το concept σας franchisable, δηλαδή αν μπορεί να αναπαραχθεί και ν’ αναπτυχθεί με τη μέθοδο franchise.

Είναι το concept βιώσιμο και κερδοφόρο;

Δεν μπορεί να θέλεις να «πουλήσεις» την ιδέα σου σε άλλους επιχειρηματίες αν με δυσκολία το μαγαζί σου επιβιώνει. Να ξέρεις ότι το πρόβλημα θα διογκωθεί αφενός γιατί εσύ θα ασχολείσαι πλέον και με άλλα πράγματα και αφετέρου γιατί θα πρέπει να βρεις τους τρόπους να εξασφαλίσεις κέρδη σ’ εκείνους που σε εμπιστεύτηκαν, ενώ δεν τα έχεις ακόμα καταφέρει να κάνεις κερδοφόρο το δικό σου κατάστημα.

Μπορεί να λειτουργήσει σε κάθε σημείο και αγορά;

Δηλαδή αν η επιχείρησή σου τυγχάνει να είναι σε ένα mall ή σε ένα σταθμό μετρό δεν σημαίνει στα σίγουρα ότι μπορεί να πετύχει και σε κάθε περιοχή, Δεν σημαίνει ότι θα πετύχει και στην επαρχία και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη και στην γειτονιά μου. Θα πρέπει να δοκιμαστεί σε διαφορετικές πιάτσες κι αγορές προκειμένου να πούμε ποτι έχει δημιουργήσει κάποια πρώτα εχέγγυα για να αναπτυχθεί με τη μέθοδο του Franchising.

Μηπως έχει πολύ προσωπικό χαρακτήρα;

Αν εσύ έχεις μια καντίνα και είσαι φοβερός και «παίζεις» με τους πελάτες γιατί το έχεις στην επικοινωνία, ή αν η μαμά σου είναι μια γραφική παραδοσιακή φιγούρα που μαγειρεύει καταπληκτικά εδέσματα, δεν σημαίνει ότι θα τα καταφέρει ο καθείς που δεν διαθέτει αυτά τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που οδήγησαν εσένα στην επιτυχία.

Το περιβάλλον (οικονομικό – κοινωνικό) ευννοεί την περαιτέρω ανάπτυξη;

Οκ. Ξέρω στην Ελλάδα η παραπάνω ερώτηση είναι πάντα άκυρη. Εννοείται πως ΟΧΙ. Σ’ αυτήν την χώρα ο μικρομεσαίος επιχειρηματίας που όπως λένε πριν τις εκλογές, αποτελεί την ραχοκοκκαλιά της εθνικής οικονομίας, μετά τις εκπλογές κάνουν ότι μπορούν να του σπάσουν τα κόκκαλα, τον τσαμπουκά αλλά και κάθε διάθεση για να επιχειρήσει περαιτέρω. Λέμε λοιπόν με αυτές τις συνθήκες αν μπορεί να βρεθεί η δίοδος για να χωρέσει σε μια υπερκορεσμένη κα ικατακερματισμένη αγορά ακόμα ένα δίκτυο. Η απάντηση αυτή χρειάζεται έρευνα και μελέτη.

Λεφτά υπάρχουν;

Καταλαιβαίνουμε και δεν διαφωνούμε ότι θέλετε να εκμεταλευτείτε την καλή σας ιδέα και την επιτυχία της επιχείρησής σας για να βγάλετε χρήματα. Εϊναι απολύτως θεμιτό. Αν όμως, αν βασίζεστε μόνο στα entry fees για να αναπτύξετε τις υποδομές σας, θέλω να σας πληροφορήσω ότι το σπορ που επιλέξατε είναι επικίνδυνο και μπορεί να χτυπήσετε κι εσείς αλλά και τα άλλα παιδάκια που ήρθαν να παίξουν μαζί σας. Οι franchisees χρειάζονται υποστήριξη. Η υποστήριξη χρειάζεται στελέχη που γνωρίζουν τη δουλειά. Τα στελέχη χρειάζονται χρήματα. Επίσης απαιτούνται υποδομές, σε χώρους γραφείων, αποθήκες, αυτοκίνητα, μηχανήματα κ.ά που δεν φέρνουν χρήματα από την πρώτη ημέρα αλλά χωρίς αυτές τις υποδομές μόνο θύελλες θα κληθείς ν’ αντιμετωπίσεις. Είναι λοιπόν να δημιουργηθεί ένα επιχειρηματικό πλάνο που θα αφορά στην ανάπτυξη μέσω franchising ώστε να καταγραφεί σε κάθε στάδιο αυτής της νέας πορείας, τα κεφάλαια που θα απαιτηθούν.

Το ‘χεις;;

Όπως και σε κάθε επιχείρηση έτσι και στο franchising, ένας από τους βασικότερους παράγονες επιτυχίας ή αποτυχίας, είναι ο επιχειρηματίας. Πρέπει να είσαι διορατικός, να διαθέτεις ηγετικές ικανότητες και να είσαι τίμιος στις συναλλαγές σου. Οι συνεργασίες είναι δύσκολες γιατί εμείς οι άνθρωποι είμαστε δύσκολοι, κυρίως στην επικοινωνία μας. Το franchising από τη μία δεν είναι μία δημοκρατική διαδικασία κι από την άλλη δεν μπορεί να καταδυναστεύει ανθρώπους κι επιχειρήσεις. Χρειάζεται να είσαι γρήγορος και δυνατός στο εξωτερικό αλλά και στο εσωτερικό μάρκετινγκ ώστε να προλαβαίνεις την αμφισβήτηση και την γκρίνια. Πρέπει να δείχνεις σεβασμό διότι αυτοί οι άνθρωποι σου εμπιστεύτηκαν τα χρήματά τους και την ζωή τη δική τους και της οικογένειά τους. Δεν πρέπει να κοροιδεύεις και να εξαπατάς. Στις μέρες μας, που τα χρήματα βγαίνουν δύσκολα όλοι είμαστε επιφυλακτικοί και δυσκολευόμαστε να εμπιστευτούμε. Αν με τη δουλειά, τις σωστές ιδέες σου, το πάθος σου και την αξιοπιστία σου καταφέρεις να τους κερδίσεις θα έχεις στο πλάι σου ανθρώπους που θα σε οδηγήσουν ψηλά στα σκαλοπάτια της επιτυχίας.