ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ | ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - THE WAY

Ο στρατηγικός σχεδιασμός είναι μια σοβαρήκαι απαραίτητη διαδικασία για την προώθηση της αλλαγής, της ανάπτυξης και της δημιουργίας αξίας σε έναν οργανισμό. Ο στρατηγικός σχεδιασμός είναι ο δρόμος προς το όραμα της επιχείρησης. Φανταστείτε τα παλιά χρόνια μία αυτοκρατορία, να ξεκινά για να κατακτήσει τον κόσμο και να ξεκινά χωρίς σχέδιο. Φανταστείτε μία ομάδα να θέλει να κατακτήσει το πανευρωπαϊκό ή το παγκόσμιο πρωτάθλημα και να μην προπονείται, να μην μελετά τους αντιπάλους της, να μην σχεδιάζει τον τρόπο και τις τακτικές της. Σε κάθε περίοδο, στην κρίση, στην ύφεση και στις δυσκολίες αλλά και στις περιόδους ευημερίας ο στρατηγικός σχεδιασμός είναι απολύτως απαραίτητος. Εκτός κι αν υπολογίζετε ή νιώθετε τόσο τυχεροί οπότε δεν σας αφορά…

Ο στρατηγικός σχεδιασμός θα πρέπει (προφανέστατα) να εμπεριέχει στρατηγική. Ένας στρατηγός πριν ξεκινήσει τον πόλεμο ή εκθέσει τι δυνάμεις του σε μια μάχη, θα μελετήσει το έδαφος, τον αντίπαλό του, τον καιρό, το περιβάλλον, τις δικές του δυνατότητες και τις αδυναμίες του. Θα συμβουλευτεί τους συνεργάτες του, θα συντάξει μαζί τους το σχέδιο και τη στρατηγική και θα λάβει δεσμεύσεις. Αντίστοιχα και ο ηγέτης μιας επιχείρησης πρέπει με τους δικούς του συμβούλους και τα στελέχη του, να μελετήσουν το περιβάλλον και τις συνθήκες τις αγοράς, τον άμεσο και το έμμεσο ανταγωνισμό , τις ευκαιρίες και τις απειλές που αφορούν στην πορεία της επιχείρησης. Έτσι θα καταφέρει να εκπαιδεύσει τα στελέχη του να κοιτούν προς την ίδια κατεύθυνση, να μοιράζονται και να ακολουθούν το ίδιο όραμα και να είναι δεσμευμένοι και εναρμονισμένοι με την στρατηγική η οποία θα βασιστεί σε δεδομένα και στη συνεργασία. Η στρατηγική πρέπει να είναι καταγεγραμμένη με σαφήνεια και να είναι ολοκληρωμένη, αλλά δεν πρέπει να είναι περίπλοκη. Η διαδικασία στρατηγικού σχεδιασμού πρέπει να απαντήσει σε μερικές ερωτήσεις, όπως - Ποιοι πελάτες μας ταιριάζουν περισσότερο και πως μπορούν να μας ακούσουν; Ποιες είναι οι ανάγκες τους; Πώς ανταγωνιζόμαστε καλύτερα και προσφέρουμε αξία στους πελάτες μας; Τι μας διαφοροποιεί από τους ανταγωνιστές μας; Τι ενέργειες πρέπει να κάνουμε για να καλύψουμε καλύτερα τις ανάγκες των πελατών και να αποστασιοποιηθούμε από τους ανταγωνιστές μας; Πως μπορούμε να κάνουμε πιο αποδοτικούς και πιο ευχαριστημένους τους εργαζομένους μας; Με τις απαντήσεις σε τέτοιες ερωτήσεις, ο οργανισμός έχει κατεύθυνση για το μέλλον.

Η διαδικασία στρατηγικού σχεδιασμού δεν χρειάζεται να είναι σκληρή και επαχθής. Είναι δεδομένο όμως ότι δεν υπάρχουν μεγάλες πιθανότητες επιτυχίας χωρίς πειθαρχία και συνέπεια. Αν δεν υπάρχει συντονισμός και έλεγχος ο στρατηγικός σχεδιασμός θα ξεχαστεί, θα ξεθωριάσει, θα χάσει το δρόμο και το στόχο. Πιο κάτω παραθέτουμε δέκα βασικούς λόγους για τους οποίους οι οργανισμοί αποτυγχάνουν να επιτύχουν την κατάλληλη αξία από τη διαδικασία στρατηγικού σχεδιασμού::

1)Ασαφές όραμα

Είναι σαν να λέμε ότι δεν υπάρχει ο στόχος. Δεν υπάρχει το ζητούμενο. Αδύνατον να χαράξεις την πορεία και τη μέθοδο αν δεν γνωρίζεις και δεν επιθυμείς να φτάσεις κάπου συγκεκριμένα.

2)Αποτυχία κατανόησης των αναγκών των πελατών.

Κατά τη συλλογή των δεδομένων έγινε λάθος ή πλημμελής δουλειά. Μέσω του πελάτη σου κατακτάς μερίδια αγοράς, τους στόχους σου και τελικά την οικονομική ευρωστία της επιχείρησής σου. Μάλλον βασίστηκες σε λάθος συμβουλές. Άφησε τον πελάτη να μιλήσει, άκουσέ τον με προσοχή κα αποκωδικοποίησε τα λεγόμενά του.

3)Αποτυχία αναγνώρισης του περιβάλλοντος της αγοράς σωστά.

Η ιστορία έχει να επιδείξει δεκάδες παραδείγματα με πανίσχυρους στρατούς που δεν τα κατάφεραν διότι δεν μελέτησαν σωστά τις συνθήκες και το περιβάλλον. Αντίστοιχα επιχειρηματικοί κολοσσοί κατέρρευσαν διότι δεν μελέτησαν με προσοχή το επιχειρηματικό περιβάλλον μέσα στο οποίο δραστηριοποιούνταν.

4)Αποτυχία να δούμε την πραγματικότητα της θέσης της εταιρείας.

Συχνά το συναίσθημα μας εμποδίζει να δούμε την αλήθεια. Άλλες φορές οι αυλοκόλακες οι οποίοι μας εφησυχάζουν γιατί μας λένε όσα θέλουμε να ακούσουμε. Υπάρχουν κοντά μας κάποιοι που μας συμβουλεύουν και μας παρουσιάζουν τα πραγματικά δεδομένα αλλά καθώς μεγαλώνουν το βαθμό δυσκολίας ή απαιτούν δράση από μεριάς μας προτιμούμε να αγνοήσουμε τις συμβουλές τους και να πράξουμε ότι φαίνεται πιο εύκολο και βολικό.

5)Αποτυχία καθορισμού στρατηγικής.

Συλλέξαμε τα δεδομένα, έγινε σωστή μελέτη από τους συνεργάτες και τους συμβούλους μας αλλά δεν τα αξιοποιήσαμε. Ίσως γιατί υπάρχει το παλιό μοντέλο διοίκησης (ένας αποφασίζει όλοι οι άλλοι εκτελούν) ίσως γιατί δεν υπάρχει καλή συνεργασία, ίσως γιατί ξεχαστήκαμε και παρασυρθήκαμε με τα τρέχοντα και την καθημερινότητα. Η πυξίδα για να είναι χρήσιμη στο ναυαγό, αφενός θα πρέπει να ξέρει που θέλει να πάει και αφετέρου να την χρησιμοποιήσει σωστά.

6)Αποτυχία προσδιορισμού του απαιτούμενου σχεδίου δράσης.

Μετά την στρατηγική ακολουθούν οι τακτικές. Σίγουρα έχετε ακούσει για σχέδια και ασκήσεις επί χάρτου. Μετά τον στρατηγικό σχεδιασμό θα πρέπει να οριστούν οι τακτικές και οι δράσεις. Ο τρόπος δηλαδή που θα επιτύχουμε να υλοποιήσουμε τον στρατηγικό σχεδιασμό. Π.χ Αν στοχεύουμε να κατακτήσουμε το νεανικό κοινό, δεν μπορεί το τμήμα μάρκετινγκ να επικοινωνεί με γλώσσα σοβαροφανή δασκαλίστικη. Θα πρέπει όλα να είναι απολύτως συμβατά.

7)Αποτυχία κοινοποίησης του σχεδίου με σαφήνεια.

Συνήθως φταίει ο πομπός. Αν ο αρχηγός είναι κρυψίνους, αν μόνο ανακοινώνει ή ακόμα χειρότερα αν πιστεύει ότι μπορεί μόνος του να τα καταφέρει, τότε η αποτυχία πλησιάζει απειλητικά… Αν καλλιεργείται κλίμα φόβου στην εταιρία, αν δεν υπάρχει συνεργασία και ομαδικότητα οι πιθανότητες μειώνονται. Θα πρέπει να σιγουρευτεί ο ηγέτης ότι όλοι κατάλαβαν το σχέδιο και όλοι θέλουν να παλέψουν για την επιτυχία του.

8)Αποτυχία εκτέλεσης.

Υπάρχουν πολλοί παράγοντες αποτυχίας. Ενδεχομένως δεν μετρήσαμε καλά τα δεδομένα, δεν αξιολογήσαμε σωστά το περιβάλλον, δεν αποτιμήσαμε σωστά τον ανταγωνισμό και τις δυνάμεις μας. Ίσως να μην υπάρχει κλίμα συνεργασίας στην ομάδα ή ίσως να μην πήραμε την δέσμευση από όλους. Μπορεί να μην υπάρχει κλίμα συνεργασίας και σωστή εταιρική κουλτούρα που οδηγεί στην επιτυχία.

9)Αποτυχία χρήσης του σχεδίου για λήψη καθημερινών αποφάσεων.

Εφόσον όλα τα άλλα τα κάναμε σωστά, το πιθανότερο είναι να λείπουν τα εργαλεία ελέγχου. Εκτός αν όταν ανακοινώσαμε το στρατηγικό σχεδιασμό, δεν καταφέραμε να εξηγήσουμε στους συνεργάτες μας, το πόσο σπουδαίο είναι για την επιχείρησή μας να επιτύχει το εγχείρημα αυτό.

10)Αποτυχία μα επιτευχθούν οι στόχοι και να κατακτηθούν οι νέες αγορές.

Όλα τα προηγούμενα, συντελούν στην επιτυχία ή στην αποτυχία του εγχειρήματος. Οι λεπτομέρειες θα κάνουν τη διαφορά. Οπότε, αν πράγματι θέλετε να πετύχει ο στρατηγικός σχεδιασμός και να πλησιάσετε το όραμα της επιχείρησής σας, δουλέψτε με σύστημα, ζητήστε τη συμμετοχή και τη δέσμευση των συνεργατών σας, επικοινωνήστε τη διαδικασία και τις αποφάσεις με σαφήνεια και δημιουργήστε συστήματα ελέγχου τα οποία θα πρέπει να τηρείτε με συνέπεια.

Οι Σύμβουλοι Επιχειρήσεων της TheWay, έχουν την τεχνογνωσία, την εμπειρία, τον τρόπο και τις διαδικασίες να χαράξουν με τη διοίκηση και τα στελέχη της επιχείρησής σας το στρατηγικό σχεδιασμό που θα σας οδηγήσει να κατακτήσετε το όραμά σας.