ΘΕΛΕΙΣ ΝΑ ΠΟΥΛΗΣΕΙΣ ΤΗΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΣΟΥ; 10 ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ | ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - THE WAY

Για να διαβάζεις αυτό το άρθρο μάλλον τα πράγματα δεν πήγαν όπως τα ονειρεύτηκες. Ειδικά στις μέρες μας, που μετά από αγώνα δέκα ετών μέσα στην οικονομική κρίση, οι απανταχού επιχειρηματίες αντιμετωπίζουν για πρώτη φορά στον αιώνα μας την απαγόρευση άσκησης της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας. Δυστυχώς πολλοί από αυτούς δεν θα τα καταφέρουν και θα αποφασίσουν να απεμπλακούν. Αντίστοιχα υπάρχουν περιπτώσεις που αφορούν στη συνταξιοδότηση του επιχειρηματία ή όταν κάποιος θέλει να κεφαλοποιήσει τα κέρδη του. Πάντως, τις δυσκολίες στην επιχειρηματικότητα μπορεί να τις συναντήσει ο καθένας. Ακόμα και οι πιο επιτυχημένοι επιχειρηματίες στην ιστορία, έχουν δεκάδες αποτυχίες καταγράψει στο ενεργητικό τους. Το χαρακτηριστικό που τους έκανε να ξεχωρίσουν από τους αποτυχημένους, είναι η εσωτερική δύναμη που τους ωθεί να ξανασηκωθούν και το πάθος τους να κατακτήσουν τους στόχους τους. Οπότε μην απογοητεύεσαι.

Ακολουθούν πρακτικές συμβουλές για να βρεις το τρόπο να αποτιμήσεις την επιχείρησή σου και να την πουλήσεις γρήγορα και στο μεγαλύτεροεφικτό τίμημα.

Πολλές εταιρείες που αναζητούν να πουλήσουν την εταιρεία τους αναζητούν συνεχώς ιδέες αποτίμησης μικρών επιχειρήσεων. Ας το παραδεχτούμε, η πώληση μιας εταιρείας μπορεί να είναι δύσκολη ειδικά όταν προσπαθείτε να επιτύχετε μια τιμή πώλησης που να είναι δίκαιη και για τα δύο μέρη. Εάν αντιμετωπίζετε προβλήματα με την πώληση της εταιρείας σας, δοκιμάστε τις ακόλουθες συμβουλές για να βελτιώσετε την αξία της επιχείρησής σας.

1.Δούλεψε σκληρά.

Το ξέρω ότι πια δεν έχεις κουράγιο. Το μόνο που επιθυμείς είναι να απαλλαγείς και να φύγεις μακριά. Θεώρησε όμως ότι είναι μονόδρομος. Αν εγκαταλείψεις την επιχείρησή σου, θα σε εγκαταλείψουν άμεσα οι πελάτες, οι υπάλληλοί σου και οι προμηθευτές σου.. Αντίθετα, εσύ πρέπει να εργαστείς σαν να ξεκινάς σήμερα. Πρέπει να νικήσεις μέσα σου, το ύπουλο ανθρωπάκι που σε συμβουλεύει να μην ξαναπατήσεις εκεί το πόδι σου μέχρι να πουληθεί η επιχείρησή σου. Ο βασικός κανόνας είναι ότι πρέπει η επιχείρησή σου να παραμείνει ζωντανή προκειμένου να πουληθεί. Δούλεψε σαν να μην θέλεις να την πουλήσεις. Δούλεψε σαν να θέλεις να την έχεις για πάντα και προσπαθείς να την αναπτύξεις.

2.Κράτα το μυστικό

Η φήμη μπορεί να αποτελέσει το βασικό συστατικό της επιτυχίας ή της αποτυχίας. Αν το μάθουν όλοι ότι πουλάς την επιχείρησή σου θα αρχίζεις να ακούς ψιθυριστά μισόλογα, να βλέπεις βλέμματα λύπης και ψευτοσυμπάθειας και να ακούς άκυρες συμβουλές και λόγια παρηγοριάς. Αυτή την ώρα εσύ έχεις πάρεις τις αποφάσεις σου και δεν σε αφορούν οι συμβουλές οι οποίες έρχονται από ακατάλληλους ανθρώπους. Θα μου πεις αν το κρατήσω μυστικό πως θα πουλήσω την επιχείρησή μου; Σωστό το ερώτημα. Αν το μάθουν οι εργαζόμενοί σου δεν θα περιμένουν να μείνουν χωρίς δουλειά. Το πιθανότερο που θα υποθέσουν είναι ότι η νέα διοίκηση θα φέρει τους δικούς της υπαλλήλους. Οπότε το πιθανότερο να μπεις σ’ ένα κυκεώνα να εκπαιδεύεις νέο προσωπικό και να χρειάζεται μεγαλύτερη ενασχόληση από εσένα. Αν το μάθουν οι προμηθευτές σου να το διαλαλήσουν στους ανταγωνιστές σου και οι ίδιοι θα σου κόψουν την πίστωση. Αν το μάθουν οι πελάτες σου θα σε εγκαταλείψουν διότι θα νιώθουν ανασφάλεια. Δες στον επόμενο κανόνα τι πρέπει να κάνεις.

3.Βρες τη φωλιά των επενδυτών

Την ώρα, την περίοδο που εσύ ψάχνεις τον τρόπο να πουλήσεις την επιχείρησή σου, ταυτόχρονα υπάρχουν άνθρωποι που αναζητούν την πληροφορία για να βρουν το επόμενο επιχειρηματικό τους βήμα. Πηγαίνουν σε εταιρίες συμβούλων επιχειρήσεων , μελετούν τις εταιρίες Franchise, διαβάζουν αγγελίες και παλεύουν να βρουν την ευκαιρία. Οπότε θα πρέπει να σκεφτείς σαν αγοραστής όχι σαν πωλητής! Αν ήθελες να αγοράσεις μια επιχείρηση, που θα απευθυνόσουν; Ποιόν θα συμβουλευόσουν; Μπορεί να είναι μεσίτες επιχειρήσεων, μπορεί εξειδικευμένοι σύμβουλοι επιχειρήσεων. Βρες κάποιους αξιόπιστους και συνεργάσου μαζί τους.

4.Μην ψάχνεις κέρδος στη ζημιά

Ο χρόνος είναι χρήμα. Όποιος επιχειρηματίας το συνειδητοποιήσει και το κάνει οδηγό του, σίγουρα έχει πολλά να κερδίσει. Αν περιμένεις να κερδίσεις μέσα από μία κακή επιχειρηματική προσπάθεια, θέλω να σου πω ότι έχεις πολύ μικρές πιθανότητες. Θα παλεύεις με την ελπίδα, θα ματαιοπονείς, θα απογοητεύεσαι και θα κάνεις χρόνο και χρήμα. Πραγματικά τα κορόιδα εξαφανίστηκαν. Η δεκαετής κρίση μας έκανε όλους πιο ορθολογιστές και οι αγοραστές ψάχνουν όλοι την επιχειρηματική ευκαιρία. Αν ψάχνεις κι εσύ την ευκαιρία, όπως καταλαβαίνεις δεν θα συναντηθείτε ποτέ… Οπότε όρισε εξαρχής ποιο είναι το κατώτερο σημείο που μπορείς (όχι το σημείο που θα ήθελες) να πουλήσεις την επιχείρησή σου και εξαρχής να έχεις την πεποίθηση πως αν τα καταφέρεις, θα είσαι κερδισμένος.

5.Πνίξε το συναίσθημα

Κράτα τα για τον εαυτό σου. Δεν αφορούν κανέναν άλλο. Το γεγονός ότι εσύ οραματίστηκες την επιχείρηση, τη δημιούργησες και την είχες σαν παιδί σου πραγματικά τους αγοραστές τους αφήνει αδιάφορους και το αποτιμούν με μηδέν ευρώ. Μην τρέφεις αυταπάτες. Είπαμε πιο πάνω να σκέφτεσαι σαν αγοραστής. Ο αγοραστής βλέπει μόνο τα νούμερα. Τον απασχολούν μόνο δύο ουσιαστικές ερωτήσεις και θέλει ξεκάθαρες απαντήσεις. Πόσο κάνει;;Δηλαδή πόσα χρήματα θα πρέπει να επενδύσει, και πόσα βγάζει; Δηλαδή πόσα χρήματα θα βγάζει μηνιαίως ετησίως και πότε θα μπορέσει να αποσβέσει τα χρήματα που επένδυσε. Μακάρι να έχετε καλές απαντήσεις ή απαντήσεις που ταιριάζουν στα ζητούμενα του αγοραστή – επενδυτή, οπότε σ’ αυτήν την περίπτωση αρχίζουν οι πιθανότητες να είναι υπέρ σας.

6.Ανέξοδες κουβέντες

Υπάρχουν πολύ «χομπίστες» στην αγορά, οι οποίοι δεν έχουν την δυνατότητα να επενδύσουν ή δεν θέλουν να επενδύσουν αλλά για λόγους που πρέπει να ασχοληθούν ψυχολόγοι να περιφέρονται, συζητάνε, διαπραγματεύονται και ταλαιπωρούν ήδη ταλαιπωρημένους επιχειρηματίες. Αν η κάθε συζήτηση χρεώνονταν έστω και ένα ευρώ, πραγματικά οι «ενδιαφερόμενοι επενδυτές» θα μειώνονταν κατά 80% τουλάχιστον. Επειδή είναι δύσκολο να τους διακρίνουμε, με ευγένεια κάντε ξεκάθαρες ερωτήσεις: Μπορείτε να ανταποκριθείτε στην επένδυση; Το κεφάλαιο είναι άμεσα διαθέσιμο; Σε πόσο χρονικό διάστημα σκέφτεστε να προχωρήσετε σε κάποια επένδυση; Οι κλειστού τύπου ερωτήσεις και η διακριτική επιμονή σε αυτές, κατά κάποιο τρόπο εκθέτουν τους ψευτοεπενδυτές και τους αναγκάζουν να αποχωρήσουν, να μας αδειάζουν τη γωνιά και το μυαλό από περιττές και ανούσιες προσδοκίες. Αντίστοιχα μειώστε κι εσείς τις ανούσιες κουβέντες με τους υποψηφίους. Πιστέψτε με, σχεδόν κανέναν δεν ενδιαφέρει η ιστορία σας και οι ατυχίες σας. Κανένας δεν ενδιαφέρεται να ακούσει τις συμβουλές σας. Λυπάμαι που σας το λέω αλλά στο μυαλό του έχει πόσο μπορεί να κερδίσει παραπάνω οπότε μην το κάνετε πιο δύσκολο για εσάς.

7.Αποτίμηση

Υπάρχουν εταιρίες συμβούλων που αναλαμβάνουν την αποτίμηση μιας εταιρίας. Φυσικά θα πρέπει να έχεις τη δυνατότητα να πληρώσεις γι’ αυτό. Ακολουθούν βασικές οδηγίες και συμβουλές για να αποτιμήσεις την επιχείρησή σου. Για να βρεις την καθαρή θέση μιας επιχείρησης που θέλεις να πουλήσεις υπάρχουν πολλοί τρόποι. Πρώτα απ’ όλα αποτιμάς την περιουσία της. Οικόπεδα, ακίνητα, μέσα μεταφοράς και πάγο εξοπλισμό. Βασική προϋπόθεση να ανήκουν όλα τα παραπάνω στην επιχείρηση. Με απλά λόγια αν έχει πέντε αυτοκίνητα με leasing, αυτός ο στόλος δεν ανήκει στην περιουσία της εταιρίας…. Επίσης θα πρέπει να υπολογίσεις την εμπορική αξία και την φθορά των περιουσιακών στοιχείων μιας επιχείρησης. Θα πρέπει να θυμάσαι ότι πρέπει να υπολογίσεις τις αποζημιώσεις του προσωπικού (βαρύνουν εσένα) και τελικά να μπορείς να αποδείξεις την κερδοφορία της επιχείρησής σου. Είναι άλλο να αγοράσει κάποιος οικόπεδα και αυτοκίνητα και άλλο να αγοράσει επιχείρηση. Η επιχείρηση έχει άυλη αξία. Η άυλη αξία είναι η φήμη της στην αγορά και κυρίως η δυνατότητά της να προσφέρει κέρδη στους μετόχους της. Υπάρχει ένας απλός κανόνας. Υπολογίζεις τα καθαρά κέρδη της επιχείρησης και τα πολλαπλασιάζεις Χ 3 με τη λογική ότι κάποιος επενδυτής επιθυμεί να αποσβέσει σε τρία χρόνια την επένδυσή του. Βεβαίως το ξαναλέμε αν υπάρχουν περιουσιακά στοιχεία και πάγια αξίας, αυτά θα πρέπει να προστεθούν κατά την αποτίμηση.

8.Εξασφάλισε το διακόπτη

Αν το ακίνητο δεν ανήκει σ’ εσένα, είναι απολύτως απαραίτητο να λάβεις τη συγκατάθεση του ιδιοκτήτη. Αν εσύ έχει μία σύμβαση μίσθωσης η οποία λήγει σε ένα χρόνο και η απόσβεση του νέου επενδυτή υπολογίζεται σε τέσσερα χρόνια, αντιλαμβάνεσαι ότι η άσκηση δεν βγαίνει. Επίσης υπάρχουν περιπτώσεις που οι εκμισθωτές εκμεταλλεύονται την κατάσταση με στόχο να κερδίσουν μεγαλύτερο ενοίκιο ή αέρα ή απλώς την ηδονή της εξουσίας. Οπότε, ιδανικά πριν ξεκινήσεις τη διαδικασία πώλησης ενημέρωσε τον ιδιοκτήτη του ακινήτου που στεγάζεται η επιχείρησή σου και πείσε τον να συναινέσει στην μετάβαση και στην νέα μίσθωση.

9.Μην πιέζεις

Ας θεωρήσουμε ότι όλα πήγαν καλά κι εμφανίστηκε ένας σοβαρός επενδυτής ο οποίος δηλώνει ότι είναι κοντά στα νούμερα που επιθυμείς να πουλήσεις την επιχείρησή σου. Αν η επιχείρησή σου πραγματικά του κάνει και ονειρεύεται μέσα σ’ αυτή τον εαυτό του, να είσαι σίγουρος ότι αυτός θα σε κυνηγάει. Όσο και να τον πιέσεις το μόνο που θα καταφέρεις είναι να δυσκολέψεις τη διαδικασία. Θα «μυρίσει» την ανάγκη σου και θα πιστέψει ότι μπορεί να την εκμεταλλευτεί. Θα ζητήσει αναθεώρηση, προς τα κάτω, του τιμήματος πώλησης και όλα θα αρχίσουν από την αρχή. Οπότε όσο κι αν καίγεσαι μην πιέζεις. Κάνε τη δουλειά σου, μην του λες ότι σε κυνηγάνε κι άλλοι και πρέπει να απαντήσεις μέχρι π.χ την Παρασκευή, γιατί αν περάσει η Παρασκευή και η εβδομάδα τότε θα είσαι σε δύσκολη θέση.

Κλείσε τη δουλειά.

10.Κλείσε τη δουλειά.

Έχεις ακούσει για τον «καληνυχτάκια» που πηγαίνει μέχρι την πόρτα τους τα κορίτσια αλλά ποτέ δεν προχωράει ένα βήμα πιο πέρα; Νομίζω ότι δεν σε αφορά η διαδικασία, μόνο να συζητάς, να διαπραγματεύεσαι και τελικά να μην πουλήσεις. Οπότε με ευγένεια,κάντο στους υποψήφιους αγοραστές σαφές. Ρώτα τους τι επιθυμούν, συμφωνήστε στα ποσά, στον διακανονισμό και στο χρονοδιάγραμμα και μείνε σε αυτό. Κουβέντες μετά από αυτό λίγο νόημα έχουν. Οπότε εφόσον ο στόχος σου είναι να πουλήσεις την επιχείρησή σου, μην παρεκκλίνεις. ΚΛΕΙΣΕ ΤΗΝ ΔΟΥΛΕΙΑ!!! ΠΟΥΛΗΣΕ ΤΗΝ!!!